Een massage geeft ontspanning en stimuleert het herstel van je lichaam. Maar hoe werkt dat precies en welke effecten van een massage zijn er allemaal? Ik heb 10 effecten van een massage op een rij gezet:

  1. “Massage can relax muscle tension…” Lange tijd in één houding zitten, stress, overbelasting… onze spieren krijgen het dan zwaar. Afvalstoffen hopen zich op, we verzuren als het ware. Massage helpt om onze spieren soepel te houden. De doorbloeding krijgt een boost. Minder afvalstoffen, meer vers bloed, meer zuurstof, meer energie!
  2. “Massage is good for: mind, body, spirit…” Een massage werkt voor lichaam en geest! Brengt rust, stimuleert het herstel en geeft energie. Even helemaal niets hoeven. Aandacht geven aan jezelf: je verdient het!
  3. “Massage can improve circulation…” Met massage komt alles in beweging en stimuleert de circulatie in ons lichaam. Alles kan beter stromen, zuurstofrijk bloed, gelukshormonen, blokkades verdwijnen als sneeuw voor de zon. Een prachtig proces komt op gang!
  4. “Massage helps to release endorphines…” Bij massage komen in ons lichaam diverse stoffen vrij die de doorbloeding stimuleren, pijndempend en ontstekingsremmend zijn. Zo stimuleert massage de productie van endorfines en serotine. De endorfines zijn lichaamseigen pijnstillers. Serotine is een “gelukshormoon” met een positieve invloed op o.a. emoties, slaap en het helpt pijnprikkels te verwerken waardoor het pijngevoel vermindert of zelfs verdwijnt.
  5. “Massage can lower blood pressure…” Een schoudermassage kan helpen de bloeddruk structureel te verlagen. Neurowetenschappers van de Universiteit van Leeds hebben dit wetenschappelijk bevestigd. De nek- en schouderspieren blijken direct verbonden met een gebied in de hersenen waar processen als bloeddruk, hartslag en ademhaling worden geregeld. De onderzoekers toonden in 2007 al aan dat ontspanning van de nekspieren dit hersencentrum reguleert.
  6. “Massage can decrease levels of stress hormones…” Wanneer we druk zijn en stress ervaren, maakt ons lichaam het stresshormoon cortisol aan. Cortisol is nodig om stressvolle situaties het hoofd te bieden. Maar giert het stress-hormoon te lang door onze aderen, dan ondermijnt het juist dat hoofd. Met vergeetachtigheid en depressiviteit tot gevolg. Tijdens een massage wordt het hormoon oxytocine aangemaakt, dat een tegenwicht vormt voor het stresshormoon cortisol. Ons lichaam helpt ons in balans te blijven!
  7. “Massage can increase joint flexibility…” Massages hebben een direct positief effect op je gewrichten. Hoe werkt dit in ons lichaam? Via de verbetering van de bloedcirculatie en het stimuleren van de afvoer van afvalstoffen en het bevorderen van de natuurlijke smering, krijgen onze gewrichten steun en blijven we soepel!
  8. “Massage can improve posture…” In onze dagelijkse activiteiten staan of zitten we soms langere tijd in eenzelfde houding. Daardoor verzuren onze spieren en verkrampt onze houding. Massage voert afvalstoffen af, onze spieren krijgen weer een boost en ons lichaam ontspant. Dat geeft energie!
  9. “Massage can relieve pain…” Massage geeft verlichting: bij pijnlijke of stijve spieren, bij tintelende/pijnlijke armen of benen door kramp, bij napijn (bijvoorbeeld spiertrekkingen na een blessure of lage rugpijn na een bevalling). Sommige massagetechnieken verlichten de spanning direct door het oprekken en kneden van de spieren en bindweefsel. Andere technieken werken indirecter via het zenuw- en hormoonstelsel.
  10. “Massage feels wonderful…” Massage stimuleert de productie van endorfines en serotonine. Endorfine is de lichaamseigen pijnstiller. Bij massage komt ook serotonine vrij, het gelukshormoon dat een weldadig gevoel geeft. Massage voelt heerlijk!